Auto

Campanie ZF: Când vom avea linie de metrou spre aeroportul Henri Coandă (Otopeni)

Campanie ZF: Când vom avea linie de metrou spre...

Autor: Mirabela Tiron

28.06.2018, 00:04 1764

Metrorex: Am transmis la Bruxelles clarificări la solicitările Comisiei Europene privind traseul, metodologia de execuţie şi studiul pentru cererea de transport.

Magistrala 6, unul din cele mai mari proiecte de infrastructură din ultimii 20 de ani, ce implică realizarea unei linii de metrou care să lege Capitala de aeroportul Henri Coandă (Otopeni), continuă să fie chiar şi la jumătatea acestui an doar un proiect în faza de obţinere de acorduri pentru apli­caţia de finanţare pe fonduri europene neram­bursabile.

„Vă transmitem că a fost transmis la Bruxelles răspunsul la solicitările Comisiei Europene pe marginea aplicaţiei de finanţare a proiectului din fonduri europene nerambursabile în cadrul POIM 2014 – 2020. (...) Răspunsul transmis a fost ela­borat conform cerinţelor Comisiei Europene, prin deta­lierea analizei de opţiuni care să justifice traseul propus, studiului de deter­minare a cererii de trans­port cu încărcare pe fiecare sta­ţie, metodologia de execuţie prin care soluţia teh­nică pro­pusă să se încadreze în ter­menul asumat de realizare a proiec­tului“, a transmis către ZF Dumitru Şodolescu, direc­to­rul general al Metrorex, companie care administrează metroul din Bucureşti. Com­pania aşteaptă până la final de iulie răspunsul Co­misiei Euro­pene.

În martie, Metrorex a primit de la Direcţia Generală Organismul Inter­mediar de Transport (DG-OIT) din cadrul Minis­terului Transporturilor observaţiile Comisiei Euro­pene asupra cererii de finanţare a proiectului din Fonduri Europene Neram­bursabile prin Pro­gramul Operaţional Infrastruc­tură Mare (POIM) 2014-2020.  Magistrala 6 de metrou, ce ar trebui să lege Bu­cureştiul de aeroportul din Otopeni, un proiect estimat la 1,3 miliarde de euro, trebuia să fie finalizată în 2020, aceasta fiind o condiţie impusă de UEFA, dat fiind faptul că România va fi gazdă pentru meciuri din Campionatul Euro­pean de Fotbal.

În februarie, premierul Viorica Dăncilă afirma că Magistrala 6 nu are toată documentaţia depusă şi riscă să nu fie finalizat până în 2020, anul în care autorităţile şi-au asumat inaugurarea acestei linii. Deşi este pe hârtie de mai mulţi ani, execuţia lucrărilor nu a fost demarată nici până acum şi nici măcar o licitaţie pentru constructor nu a fost demarată.

„Este un dezastru în transporturi. Toate proiectele mari de infrastructură sunt doar pe hârtie, autostrăzi, linii de cale ferată. Vedem doar proiecte anunţate în urmă cu câţiva ani buni. Totul merge prost, de aceea riscăm să pierdem banii europeni. Nu există nicio şansă ca acest proiect de metrou (Magistrala 6) să fie finalizat în 2020, aşa cum se stabilise iniţial. De la demararea lucrărilor, va dura 7-10 ani construcţia acestei linii, în cel mai optimist scenariu doar 4-5 ani“, susţine Cătălin Drulă, deputat USR şi membru în Comisia de transporturi.

Critica principală adusă de Comisia Euro­peană la proiectul Magistrala 6 vizează traseul stabilit în proiect, de ce punctul de plecare nu este la staţia Piaţa Victoriei şi s-a ales ruta ocolitoare de la staţia existentă 1 Mai, ce trece pe la Romexpo. Încă de la început,  traseul ales pentru linia de metrou ce va lega Bucureştiul de Otopeni a ridicat un mare semn de întrebare. De altfel, în mod normal cel mai direct drum  ar fi continuarea de la Piaţa Charles de Gaulle / staţia Avia­torilor către Casa Presei, apoi intrarea pe traseul propus în proiect, până la aeroportul Henri Coandă.

Un alt aspect la care a făcut referire Comisia Europeană este subestimarea investiţiei pentru construcţia acestei linii de metrou până la Otopeni, dar şi supraestimarea traficului de pasageri. Valoarea investiţiei în linia de metrou ce va lega Capitala de aeroportul Otopeni este de aproximativ 1,3 miliarde de euro (cu TVA inclus), potrivit autorităţilor locale. Proiectul Magistralei 6 de metrou prevede un traseu de 14,2 km şi cuprinde 12 staţii şi ar urma să asigure capacitatea de transport a unui număr de 50.000 de călători pe oră şi sens. 

La început de martie, a fost finalizată  şi transmisă  la Agenţia Japoneză pentru Cooperare Internaţională (JICA) documentaţia de achiziţie pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de structură, potrivit ultimelor date.

Dacă autorităţile române întârzie cu dema­rarea proiectului, vecinii bulgari au inaugurat în 2015 linia de metrou ce leagă gara centrală a Sofiei de aeroport şi care are o lungime de 5 kilometri, această linie fiind o extindere a reţelei de metrou existente, potrivit presei bulgare.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO