Preedintele chinez Xi Jinping va sosi în Ungaria în mai pentru a se întâlni cu premierul Viktor Orban în Budapesta. Totuşi, cei doi vor vizita un alt oraş maghiar, dar în loc să-i admire comorile, aceştia vor anunţa construcţia unei uriaşe uzine auto chinezeşti, scrie Daily News Hungary.
Preşedintele chinez va petrece două zile în Ungaria: una în Budapesta şi alta în Pécs. Aceasta pentru că Xi se va întâlni cu Orban în capitală, dar va merge în Pecs pentru a anunţa sosirea Great Wall Motors, un alt gigant auto chinez, care intenţionează să construiască o uzină în apropiere de oraşul din sudul Ungariei.
În presa maghiară au apărut pentru prima dată informaţii privitoare la planurile GWM în martie. O lună mai târziu, s-a scris că un teren de 600 de hectare din apropiere de Pécs a fost reclasificat ca zonă industrială. S-a speculat de asemenea că chinezii vor construi probabil o fabrică de baterii, însă speculaţiile s-au dovedit greşite.
Suprafaţa de 600 de hectare pare enormă comparativ cu cele 40 de hectare deţinute de BYD Szeged. Compania chineză intenţionează să angajeze 8-9.000 de oameni în Szeged. Dacă forţa de muncă maghiară nu va fi suficientă, vor fi angajaţi români şi sârbi.
Guvernul maghiar nu ar fi vrut ca chinezii să-şi aducă noua fabrică în Szeged, însă acestora le-a fost pe plac „stabilitatea politică“ a oraşului şi apropierea de viitoarea cale ferată Belgrad-Budapesta.
Presa apropiată guvernului a republicat articolele iniţiale privitoare la investiţia GWM, însă oficialii le-au cerut să şteargă informaţiile respective pentru că guvernul maghiar nu voia ca povestea să iasă la iveală înaintea finalizării negocierilor cu chinezii.
Acest fapt arată clar cât de dependent este guvernul lui Orban de investitorii chinezi.
Ungaria este dependentă şi de investiţiile care vin din Germania, iar companiile din această ţară se plâng în ultima vreme că se simt nesigure în Ungaria şi cer trecerea acestei ţări la euro.
Companiile germane din Ungaria au perspective sumbre privitoare la 2024, anticipează un declin al consumului şi probleme legate de penuriile de forţă de muncă, relevă ultimul sondaj realizat de Camera Germano-Ungară a Industriei şi Comerţului.
În Ungaria, companiile germane se confruntă cu un consum modest, costuri ridicate cu forţa de muncă, penurii de forţă de muncă şi oscilaţii ale cursului de schimb. Automatizarea şi pregătirea angajaţilor nu pot compensa aceste dificultăţi.
Din cauza oscilaţiilor cursului de schimb, 73% dintre liderii de companii germane ar susţine introducerea euro în Ungaria, acesta fiind cel mai ridicat procent din 2011.
Există 2.437 de companii germane în Ungaria, iar întreprinderile cu capital german domină sectorul maghiar al producţiei auto. Investiţiile anuale ale acestora se ridică la 2-3 miliarde de euro, valoarea lor adăugată situându-se la 10 miliarde de euro.
Companiile germane din Ungaria au peste 220.000 de angajaţi, reprezentând 10% din întreaga forţă de muncă activă din sectorul privat maghiar.