Economia verde

ZF Economia Verde. Delia Radziuk şi soţul ei au fondat Ecoptimist, un magazin online cu produse zero waste. „Nu trebuie să trăim complet fără deşeuri, dar să ne facem fiecare partea noastră, prin mici schimbări“

18.04.2024, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Investiţia iniţială în Ecoptimist a fost de 10.000-15.000 de euro pentru website, stocuri şi câteva echipamente de lucru  Cifra de afaceri a fost de aproximativ 100.000 de lei în 2023, iar familia Radziuk şi-a propus să dubleze businessul.

Delia Radziuk şi soţul ei au ajuns în urmă cu câţiva ani la concluzia că generau prea multe deşeuri în viaţa lor cotidiană, motiv pentru care au început să caute produse sustenabile, cu mai puţine ambalaje inutile, fabri­cate din ingrediente naturale, cu impact mai mic asupra mediului. Cu această documentare făcută pe cont propriu, au luat decizia de a deschide un magazin online zero waste, adică din oferta căruia fac parte produse precum cele către care s-au orientat ei.

„Ecoptimist este un business de familie, un magazin online cu produse zero waste, adică fără deşeuri. A venit ca o nevoie a familiei noastre, după ce mi-am dat seama că aspectul optimist lipseşte din zona de sustenabilitate de la noi. Majoritatea informaţiilor sunt mai degrabă negative sau tehnice. M-am gândit că optimismul ne-ar ajuta să ajungem la mai multă lume, de aici şi numele“, a povestit Delia Radziuk din Cluj-Napoca la emisiunea online ZF Economia Verde.

Magazinul a fost deschis în 2021, când pe piaţa locală nu existau prea multe magazine zero waste, iar Delia şi soţul ei au vrut să fie promotori ai acestui curent, să strângă în jurul lor cât mai mulţi oameni care să facă astfel de alegeri. Piaţa produselor sustenabile, zero waste este încă în formare în România, iar oamenii sunt adesea reticenţi, spune Delia.

„Vrem să avem o gamă variată de produse pentru toată familia. Avem deodorante, săpunuri, geluri de duş, accesorii, caserole, produse de cură­ţenie, detergenţi, bureţi, scutece pen­tru copii, jucării, accesorii pentru ani­malele de companie. Ingredientele sunt naturale, iar ambalajele sunt com­postabile. Avem şi branduri ro­mâ­neşti sustenabile listate pe site.“

Clienţii Ecoptimist sunt oameni cu drag de natură, cu vârste între 25 şi 40 de ani. Scopul este ca produsele care se gă­sesc pe site să nu scadă nive­lul de confort cu care sunt ei obişnuiţi. Ecoptimist li­vrea­ză fără plastic, în toată ţara, iar în Cluj-Napoca livrările se fac pe bicicletă. Cutiile în care sunt ambalate produ­sele sunt, de cele mai multe ori, refolosite, fiind primite de la prieteni.

„Dacă ne uităm la pro­­duse în sine, într-adevăr preţurile sunt mai mari. Dacă luăm în calcul şi dura­bilitatea, lucrurile se schimbă, ajung să fie mai economice. Coşul mediu al clienţilor este în jur de 200-250 de lei.“ Unul din obiectivele Deliei Radziuk este să deschidă un magazin fizic în Cluj-Napoca, unde să existe şi spaţiu pentru diverse ateliere.

„Lucrăm la acest plan. Facem paşi mici şi siguri, nu vrem să ne asumăm riscuri foarte mari, aşa că preferăm o creştere uşoară.“

Investiţia iniţială în Ecoptimist a fost de 10.000-15.000 de euro pentru website, stocuri şi câteva echipamente de lucru. Cifra de afaceri a fost de apro­ximativ 100.000 de lei în 2023, iar familia Radziuk şi-a propus să dubleze busi­nessul. „Am pornit la drum urmă­rind mo­dele din Anglia şi din Ger­mania. Apoi mereu m-am raportat însă la Polo­nia, unde trendurile sunt cu vreo doi-trei ani mai avansate decât în România din punctul de vedere al sustenabilităţii.“

„Văd însă că şi în România sunt tot mai multe iniţiative ecologice. Nu trebuie să trăim complet fără deşeuri, dar să ne facem fiecare partea noastră, prin mici schimbări. Este totuşi o piaţă dificilă.“

Delia spune că oraşul Cluj-Napoca a primit foarte bine iniţiativa Ecoptimist, mai ales că este un oraş universitar, iar tinerii sunt deschişi la schimbare.

Înainte de Ecoptimist, Delia a terminat Dreptul şi a lucrat în domeniu, dar şi ca traducător şi project manager. Fiecare din aceste experienţe, spune ea, a ajutat-o şi la proiectul Ecoptimist.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank